ЧОГО НАВЧАЮТЬ ДІТЕЙ У ДИТЯЧОМУ САДКУ

Це питання найбільше починає хвилювати батьків, коли приходить час йти в дитячий сад їх дитині. Причому занепокоєння проявляють не тільки тата і мами, але також бабусі й дідусі, адже процес підготовки до школи не менш важливий, ніж навички спілкування з однолітками і загальний розвиток дитини. Стандарти освіти, за якими навчалися діти раніше, вже давно змінилися. Змінюється все: і критерії оцінювання, і методи подання матеріалу, і програма підготовки, та й самі діти.

88a722c4115c

Так чому ж все-таки вчать у дитячому садку?

Виявляється, на сьогоднішній день у сфері освіти працює  програма розвитку дітей старшого дошкільного віку «Впевнений старт», яка була затверджена в 2010 році, і розроблена  до 2017 року. Основний акцент у ній робиться на ігрову діяльність, а також на особистісний розвиток дітей.

Сама програма розрахована на дітей, починаючи з п’ятирічного віку, причому незалежно від того, де вони знаходяться — у дитячому садку або ж дома — вона передбачає кілька різних напрямків, що забезпечують всебічний розвиток дитини — фізичне, пізнавальне, художньо-естетичне і емоційно-особистісне.

Фізичний розвиток передбачає не тільки стрибучість малюка, його витривалість, спритність і здатність виконувати вправи, але ще й певні знання в цій області. Дитина повинна знати і розуміти, що таке здоровий спосіб життя, правильне харчування, вміти поводитися в екстремальних ситуаціях — викликати екстрені служби порятунку. До всього іншого їй необхідно навчити самостійно себе обслуговувати, володіти основними гігієнічними навичками.

Пізнавальний розвиток включає в себе знання з області природознавства, навколишнього світу, правової культури — дитина повинна мати уявлення про те, що таке закон і чому його не можна порушувати, знати і розуміти норми моралі, кажучи простою мовою, — розрізняти, «що таке добре і що таке погано». Додамо сюди соціальні знання (поняття «сім’я», «близькі», «дитсадок», «школа»), географічні поняття («моє місто», «моя країна», «моя вулиця »).

Логіко-математичний розвиток передбачає вирішення виключно найпростіших прикладів, де необхідність мислити виступає на перший план.

Художньо-естетичний розвиток включає в себе вміння слухати музику, сприймати художні твори і отримувати від цього задоволення, ліпити, малювати, клеїти, робити прості вироби, використовуючи  папір, і природний матеріал. Уміння співати, співпереживати героям творів, правильно висловлювати свої емоції і знати, що таке театр.

Основною формою розвитку дитини дошкільного віку є ігрова діяльність, і перед потраплянням у перший клас вона повинна вміти орієнтуватися в різних видах ігор, відображати свої уявлення про навколишній світ у грі, вносити зміни у вже знайомі їй ігри, використовуючи при цьому різні предмети, іграшки в відповідно до тематики розваги, а також передавати особливості взятої на себе ролі, слідувати правилам гри і, звичайно ж, віддавати перевагу певній забаві.

Крім критеріїв ігрової діяльності, для дошкільнят передбачені й показники праці. Це уявлення про різні види роботи дорослих: вміння дотримуватися певної послідовності дій в процесі роботи, застосовувати трудові навички в життєвих ситуаціях, вміння самостійно одягатися і приводити себе в порядок, а також самостійно, без нагадування, прибирати свої іграшки, за допомогою дорослих розстилати і застеляти ліжко.

І, мабуть, саме обговорюване і хвилююче батьків питання — чи повинна дитина вміти читати, йдучи до школи? У критеріях оцінки знань дітей, згідно з програмою дошкільної підготовки, дитина може цікавитися читанням, робити перші спроби в цьому напрямку — це односкладові слова, адже основний упор припадає на звуко-буквений аналіз слів, а не на саме читання. Вона повинна орієнтуватися на сторінці книжки, альбому і зошита. Впевнено виконувати графічні завдання, координуючи при цьому свої рухи і, що важливо, — повинна уміти правильно сидіти за столом, тримати в руці олівець, ручку, знати букви, чути звуки в слові, а саме це є основою для читання і грамотного письма.

Знання звуків, букв, вміння зливати звуки в склади, елементарні завдання на логіку і на рахунок, достатній словниковий запас, розвинене усне мовлення і ніякого письма — саме так у загальних рисах виглядає перелік того, що повинна вміти дитина після закінчення дошкільного навчального закладу. Всьому цьому, згідно з програмою «Впевнений старт», повинні навчити в дитячому саду. Звичайно, коли дитина ходить у дитячий садок, цей процес проходить набагато простіше — в колі друзів, та ще й в ігровій формі адаптуватися в суспільстві і оволодіти знаннями набагато легше. Тому дуже важливо, щоб батьки брали активну участь у розвитку своїх дітей: спільному читанні книг, переказі їх змісту, обговоренні проблем як особистісних, так і суспільних, активних іграх на свіжому повітрі. При такому підході шкільна програма майбутньому учневі вже точно буде по зубах. А бажання батьків розвивати особистісні навички своєї дитини ширше, ніж передбачає програма «Впевнений старт», заслуговує на повагу.

                                                                                                              Вікторія Козубовська